Informator Finansowy

Praca za granicą a kredyt hipoteczny w Polsce

Spora część Polaków wykonuje pracę zawodową za granicą, jednak nie wszyscy z nich wiążą swoją przyszłość z krajem, w którym aktualnie zarabiają. Duży ich odsetek planuje bowiem powrót do Polski i zakup mieszkania w swoim rodzimym kraju lub też inwestycję w rynek nieruchomości i zakup mieszkania pod wynajem.

Dobra wiadomość – osoby pracujące za granicą mogą ubiegać się zarówno o kredyt hipoteczny na sfinansowanie domu czy mieszkania w Polsce, jak i zakup działki budowlanej czy też remont już posiadanego lokalu. Należy być jednak świadomym, że ze względu na panujący na rynku kryzys, dużo trudniej niż kilka lat temu jest go uzyskać, a oferta kredytów jest znacznie uboższa niż dla osób zatrudnionych w Polsce.

 

Zróżnicowane oferty

Zanim zdecydujemy się na wzięcie kredytu hipotecznego, warto zapoznać się z ofertami kilku placówek. Mogą się one różnić od siebie zarówno procedurami, zabezpieczeniami, jak i wysokością wkładu własnego. Część banków posiada w swojej ofercie kredyty hipoteczne dla osób pracujących za granicą, lecz warunkiem ich udzielenia jest przelewanie pieniędzy na rachunek w Polsce, co często jest niemożliwe (zagraniczni pracodawcy przeważnie przelewają wypłatę na rachunek w kraju w swojej działalności, a część przekazuje pracownikom czeki z wynagrodzeniem). Tego typu sytuacja w znaczący sposób utrudnia udokumentowanie swoich dochodów.

Nie wszyscy z nas o tym wiedzą, lecz mniejszych zabezpieczeń wymagają banki od osób, które zatrudnione są na terenie Unii Europejskiej – przeważnie jest to około 20 procent. Wnioski rozpatrywane są indywidualnie i wszystko zależy tutaj od oceny zdolności kredytowej oraz stopnia ryzyka. Jeżeli jesteśmy zatrudnieni w Stanach Zjednoczonych, banki mogą chcieć uzyskać od nas większe gwarancje bezpieczeństwa, co wiąże się ze wzrostem wkładu własnego – czasami nawet do 50 procent.

Banki chętniej udzielą kredytu hipotecznego osobom, które zatrudnione są na umowę o pracę na czas nieokreślony. Gorzej sytuacja wygląda jeżeli chodzi o prowadzenie własnej działalności gospodarczej poza granicami kraju – dochodzą tutaj problemy związane z weryfikacją danych, na co część banków reaguje podwyższeniem oprocentowania. Znacznie łatwiej uzyskać jest tego typu kredyt w banku, który posiadał oddział w kraju gdzie jesteśmy zatrudnieni. Pewnego rodzaju ułatwienie stanowi tutaj możliwość ustanowienia pełnomocnika odpowiedzialnego za wszelkiego rodzaju formalności i procedury – tego typu rozwiązanie możliwe jest niemalże we wszystkich placówkach.

 

Wymagane dokumenty

Potrzebować będziemy:

  • Dokumentów tożsamości
  • Dokumentów potwierdzających zatrudnienie oraz osiągane dochody
  • Dokumentów dotyczących nieruchomości
  • Dokumentów potwierdzających historię kredytową w kraju zatrudnienia
  • Pozwolenia na pracę (wymagane jest ono jedynie w części krajów)
  • Rocznych zeznań podatkowych i dokumentów rejestrowych firmy (w przypadku działalności gospodarczej)